Online Marketing vs Offline Marketing
Online
Marketing vs Offline Marketing
Bagi saya secara peribadi,
saya lebih suka menggunakan online marketing jika dibandingkan dengan offline
marketing. Offline marketing memerlukan banyak masa untuk
mendapatkan pelanggan dan sebagai orang yang berbisnis seperti saya, kami amat
menitikberatkan soal masa. Selain daripada itu, pemasaran secara offline
juga memerlukan kos yang banyak untuk aktiviti printing. Selain masa dan
kos, ia juga memerlukan tenaga kerja yang sangat banyak. Ini adalah kerana
pemasaran secara offline memerlukan beberapa orang untuk diagihkan.
Terdapat
pelbagai platform boleh diguna pakai melalui pemasaran secara online.
Antaranya ialah melalui laman sesawang Facebook, Twitter, Instagram, Blogspot
dan juga Wordpress. Point saya yang pertama adalah melalui account
Facebook. Facebook atau dikenali sebagai ‘MukaBuku’ adalah satu medium
yang sangat berguna dalam dunia online marketing pada masa kini. Facebook
posts yang tiada had aksara membolehkan orang ramai menggunakan saluran ini
untuk memasarkan produk mereka. Begitu juga dengan saya, saya melihat banyak
aktiviti boleh dibuat melalui Facebook.
Selain
daripada Facebook’s posts status dan juga gambar – gambar kerja
pembinaan dapat diupload ke dalam media sosial, pihak saya, team AZ
Mega Plus juga aktif bersiaran di Facebook secara live; lintas langsung
daripada pejabat saya membincangkan tentang isu-isu semasa mengenai industri
pembinaan. Ia termasuklah harga barang mentah naik, harga pembinaan kos rumah
naik dan mengetengahkan kelebihan penggunaan IBS MeGGa dalam pembinaan rumah.
Ia mengambil masa tidak kurang daripada 10 minit pada setiap hari waktu pagi
dan juga petang. Post di Facebook haruslah menggunakan copywriting
yang menarik supaya bisa nampak menarik dan kedengaran agak catchy. Ia
bertujuan untuk menarik minat orang ramai terhadap sesuatu post.
Medium
Twitter yang bermotifkan burung biru berkicau juga mempunyai fungsi yang hampir
menyerupai Facebook. Namun, post yang ditulis sangat terhad kepada 280 patah
perkataan sahaja berbanding dengan Facebook. Walaupun berbeza dengan Facebook,
syarikat saya juga turut aktif mengemaskini halaman di Twitter dengan
berkongsi cerita – cerita menarik mengenai projek yang sedang berjalan di
serata lokasi. Menariknya di sini, penggunaan tanda hashtag # atau tanda
pagar menjadi satu keyword dan akan keluar melalui hasil carian
penggunaan kata kunci tersebut.
official page Twitter AZ Mega Plus
Medium
seterusnya adalah melalui Instagram. Post di laman Instagram bersifat hampir
menyerupai Twitter, tetapi, sekiranya video berdurasi 1 minit atau kurang, ia
akan dimainkan secara automatik tanpa perlu ditekan. Penggunaan aksara yang
terhad dan tanda pagar menjadikan ia senang muncul jika terdapat carian di
laman tersebut.
Salah satu posts di page AZ Mega Plus
Berbeza dengan Facebook, Instagram dan Twitter
yang berkongsi tentang sesuatu secara ringkas tetapi padat, melalui Blogspot,
artikel akan ditulis secara santai menceritakan tentang sesuatu secara lebih
terperinci supaya ia menjadi bahan bacaan ilmiah tetapi secara santai. Seperti
apa yang sedang saya lakukan sekarang, berkongsi segala isu berkaitan dengan
industri pembinaan dan juga menceritakan nature business saya iaitu AZ
Mega Plus yang menggunakan IBS MeGGa dalam pembinaan kepada pembaca.
Untuk
maklumat lanjut, sila kunjungi website rasmi kami di - https://azmegaplus.com.my/
Comments
Post a Comment